05/10/2021

BEC Financial Technologies åbner dørene for folkeskolepiger

6. oktober byder BEC velkommen til piger fra 5. og 6. klasse som del af Girls’ Day in Science.

BEC Financial Technologies i Roskilde er en af de over hundrede virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer, der den 6. oktober åbner dørene for tusindvis af piger over hele landet.

Det sker i erkendelsen af, at kurven skal knækkes, hvis vi skal modarbejde prognosen, at vi i 2030 mangler op mod 99.000 faglærte og 13.000 ingeniører og kandidater inden for teknik og it. En effektiv metode er gennem mødet, som Girls’ Day In Science sikrer.

Det er med andre ord en samfundsmæssig udfordring, som de mange virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer tager medansvar for at ændre, når de på den landsdækkende kampagnedag Girls’ Day in Science inviterer pigerne indenfor. Alle har de gjort sig umage for at tilbyde et spændende program for dagen. En af de virksomheder, der som noget særligt inviterer mellemtrinnet indenfor, er BEC Financial Technologies i Roskilde, der får besøg af 24 piger fra 5. og 6. klasse.

”Vi håber, pigerne vil opleve, at softwareudvikling indebærer sjov og udfordrende problemløsning. Gennem kodespil og cases om pengesystemer, snyd og hvidvask vil vi gerne vise dem, hvordan BEC løfter en vigtig samfundsopgave. Man kan faktisk bidrage til en bedre verden ved at dykke ned i den kodeverden, der får alt, der har med penge at gøre, til at spille i vores digitale samfund,” siger Birgitte Kryger Rasmussen, der er talent, diversity and employer branding partner hos BEC.

”Vi vil så gerne have dem til at overveje mulighederne i at gå ad matematikkens og teknologiens veje, allerede før de i 9. klasse begynder at fordybe sig i projektopgaver og praktikker, og før de vælger fag på gymnasiet,” siger hun.

At møde en, du kan spejle dig i

Kampagnen sætter ind præcis der, hvor det gør en positiv forskel: I mødet, hvor pigerne kommer på besøg og får mulighed for at møde rollemodeller i de engagerede medarbejdere og sammen arbejde med alt fra rumfart, satellitter, plantebøffer og bubbletea-apps, til afbrænding af biobrændsel, enzymer og kodning.
Og netop rollemodellerne udgør en vigtig bestanddel i Girls’ Day in Sciences DNA.

Hos BEC Financial Technologies møder pigerne Margrethe Blomsø (foto), der er software engineer, og som selv blev inspireret til en uddannelse inden for teknologi af en kvinde.

”Jeg har gennem mit liv set, hvor vigtigt det er med diversitet, om vi skal kunne skabe et bedre arbejdsliv, samfund og verden for alle. Jeg håber at kunne tænde en gnist af nysgerrighed, selvtillid, mod på og lyst til at arbejde med teknologi, programmering og data,” siger hun.

Hos BEC bliver pigerne involveret i interaktive workshops, hvor de både skal diskutere, tegne, quizze, spille og ikke mindst prøve kræfter med simple kodespil, der udforer deres logik og systematik. Det hele foregår i samspil med rollemodeller som Margrethe Blomsø.

”Jeg tror, at alle i fremtiden vil arbejde med IT på den ene eller anden måde, og sammen skal vi sørge for, at vi får en sund og ikke mindst mangfoldig teknologisk udvikling,” siger hun.

Mødet er et opgør med fordomme og stereotyper om køn

Som noget helt nyt i år henvender kampagnen sig også til piger på mellemtrinnet (og ikke kun udskolin-gen og gymnasiet), idet undersøgelser viser, at piger indtil denne alder faktisk har en stor interesse for de tekniske og naturvidenskabelige fag, men at det også er her, interessen kan forsvinde. Og er den først tabt, er den svær at genskabe.

Kvinder er underrepræsenterede på STEM-uddannelserne, og mange piger fravælger eller overvejer slet ikke en naturvidenskabelig eller teknologisk retning i deres uddannelses- og karrierevalg. Det skyldes dels manglende viden om mulighederne, men det handler i høj grad også om både fordomme og kønsstereotype opfattelser blandt de unge, lærere og forældre, der lægger forhindringer for både ligestillingen og det frie uddannelsesvalg.

”Vi har i Danmark en forestilling om, at vi er langt fremme på ligestillingsfronten, men vi er faktisk et af de mest kønsopdelte, når det kommer til uddannelsesvalg- og arbejdsmarked. Det går ud over de unges muligheder for at udfolde deres potentiale og følge deres interesser. Og det går udover diversiteten. Det er veldokumenteret, at der skal en særlig indsats til for at nå pigerne, og derfor er denne dag særligt målrettet pigerne,” siger Maiken Lykke Lolck, direktør for Naturvidenskabernes Hus, der står bag kampagnen.

logo