Over 200.000 bankkunder fik ny mobil- og netbank
Nykredit og it-virksomheden BEC migrerede i november over 200.000 bankkunder til BEC’s selvbetjeningsløsninger.
19. november fik over 200.000 bankkunder en ny mobil-, tablet- og netbank, da Nykredit skiftede egenudviklede selvbetjeningsløsninger ud med de digitale løsninger, som it-virksomheden BEC udvikler og driver for en lang række danske pengeinstitutter.
”Det er en omfattende operation, som vi har forberedt og testet minutiøst gennem det meste af et år. Men det har vi prøvet før, så teknologisk set kører løsningerne nu hos BEC fuldstændig som planlagt. Vi er dog først i mål, når kunderne også er logget ind og føler sig hjemme i de nye skærmbilleder. Så vi har opmandet vores netbanksupport ganske markant i disse uger for at hjælpe alle godt i gang,” fortæller Kurt Nørrisgaard, administrerende direktør i BEC, som i den første uge forventer 10-12.000 ekstra supportopkald.
Nykredit har i flere år brugt en del af BEC’s teknologier, men er nu i gang med at migrere mest muligt ind på BEC’s platforme:
”Nykredit konkurrerer med de største aktører i den danske finanssektor. Det kræver store digitale muskler, som vi opnår ved at lægge hele vores teknologiske vægt ind i at styrke BEC-fællesskabet,” siger David Hellemann, der er koncerndirektør i Nykredit og medlem af BEC’s bestyrelse.
122 BEC-ansatte har arbejdet på projektet, og 50 medarbejdere i BEC og Nykredit deltog i weekendens migrering, som også omfattede 10 millioner arkivdokumenter. Nykredits kunder var informeret om, at selvbetjeningsløsningerne ville være lukket fra fredag aften til mandag morgen. Men allerede søndag klokken 16.30 var migreringen på plads, og de nye løsninger gik online. Natten til tirsdag afviklede BEC den første daglige clearing med de nye løsninger, som nu er i normal drift.
Næste skridt er, at Nykredit i slutningen af 2018 også udskifter den rådgivningsplatform, som bankens medarbejdere arbejder i.
Nye features til alle BEC-pengeinstitutter
BEC-fællesskabet består af store og små danske pengeinstitutter, som udvikler, integrerer og driver ambitiøse digitale løsninger i fællesskab. Som del af Nykredit-projektet bliver BEC’s systemer udbygget og tilpasset med nye features, som også alle andre BEC-pengeinstitutter får glæde af.
”Et grundprincip i langt de fleste BEC-løsninger er, at alle features skal komme alle vores pengeinstitutter til gode – lige fra de største til de mindste. Og der var flere punkter, hvor Nykredit havde nogle smarte funktioner til blandt andet arkiv og digital signering, som vi har taget med os og bygget ind i BEC’s systemer til glæde for alle BEC-pengeinstitutterne,” forklarer administrerende direktør Kurt Nørrisgaard, BEC.
Blandt andre fællesløsninger har BEC-pengeinstitutterne for nylig investeret i en ny robotplatform til automatisering af manuelle processer. Og til nytår lanceres en helt ny Digital Investeringsguide, som vil understøtte bedre investorbeskyttelse, mere brugervenlig investeringsrådgivning og bedre selvbetjeningsmuligheder for investeringskunder i alle BEC-pengeinstitutter.
24 procent af danske erhvervskunder og 20 procent af danske privatkunder bruger et BEC-pengeinstitut som deres primære pengeinstitut.