28/06/2017

BEC baner vej for samarbejdsværktøjer i skyen

BEC vil bryde isen for, at danske pengeinstitutter kan rykke kontorprogrammer og samarbejdsværktøjer i skyen. Teknologivirksomheden tager sin egen medicin med cloud-baserede Office-programmer, mail, fildeling, intranet, telefoni, chat og videomøder.

Nye digitale muligheder kan være besværlige at omfavne i finansielle virksomheder, som har høje standarder for sikkerhed og indsigt i leverandørers sikkerhed. Men nu sætter teknologivirksomheden BEC bredt ind på at bane vejen for, at også danske pengeinstitutter kan udnytte den fulde palet af Office-programmer og samarbejdsværktøjer i skyen.

”Banker kan ikke uden videre smide mails og Office-dokumenter i skyen på samme måde, som man kan derhjemme eller i en tømmerhandel, hvor der ikke er samme sikkerhedskrav. Men selvfølgelig skal BEC’s kunder opleve den fulde effekt af de samarbejdsgevinster og den effektivitet, som cloud-teknologierne tilbyder,” konstaterer Peter Ravn, teknologidirektør i BEC.

”Både vi og kolleger i sektoren har tidligere indført dele af Microsofts online-løsninger. Men nu mener vi i BEC, at tiden og teknologierne er modne til at gå hele vejen og give vores kunder en fremtidssikret samarbejdsplatform i skyen, der altid er opdateret til nyeste version, har masser af lagerplads og giver helt nye muligheder for at samarbejde – ikke mindst mobilt,” siger Peter Ravn.

BEC tager sin egen medicin

Netop nu er BEC-medarbejdere testpiloter på cloudløsninger på Office 365, mail på Exchange Online, fildeling på OneDrive og intranet på SharePoint Online.

”Vi tager vores egen medicin først,” fortæller kommerciel it-chef Flemming Eilgaard, der står i spidsen for BEC’s cloud-projekt:

”For eksempel har vi lige rykket BEC’s eget intranet ud på en cloud-baseret løsning med sociale features. Og 100 af ud af 700 medarbejdere er lige nu i skyen på Office 365 og Exchange Online, og de giver os en masse feedback. Når vi har høvlet de knaster af, som testpiloterne oplever, så kommer de øvrige 600 på, og så ruller vi videre kunde-for-kunde. På den måde sikrer vi, at vi også har kræfter og kompetencer til at hjælpe hvert pengeinstitut godt i gang med de nye værktøjer.”

Al telefoni kan gå gennem Skype

Alle 8.500 brugere på BEC’s arbejdspladskoncept har i forvejen adgang til chat, videomøder, fildeling og skærmdeling med kolleger og kunder via Skype for Business. Snart vil de første BEC-pengeinstitutter desuden kunne tage imod almindelige indkommende telefonopkald via Skype for Business.

”Alt sammen bidrager til at give en enkel adgang til kompleks teknologi, så pengeinstitutterne kan fokusere på gode kundeoplevelser frem for teknologi. Der er ingen grund til, at en bank skal have styr på x antal bordtelefoner og IP-linjer, når det hele kan integreres i én løsning på pc’en eller et mobilt device,” konstaterer Flemming Eilgaard, der også snart skal i gang med at migrere 3.800 Nykredit-ansatte ind på arbejdspladskonceptet.

Stærk sikkerhed i skyen

Sikkerhedshensyn har tidligere været en stor barriere for cloudteknologier, men det billede er under forandring:

”Som teknologivirksomhed i finanssektoren skal vi altid være i knivskarp kontrol med vores data og systemer. Både vi selv, vores revisorer og myndighederne skal også kunne tjekke alle hjørner af motorrummet når som helst – og dét er bare en udfordring, når man flytter motoren ud i skyen,” fortæller Flemming Eilgaard:

“Derfor har vi arbejdet meget struktureret sammen med Microsoft og JN Data om at finde en løsning, som vi og vores kunder er trygge ved: Vi skal have så stor indsigt i løsningerne, at vi kan risikovurdere præcist. Vi skal kunne verificere, at vores kunder får den compliance og de sikkerhedsniveauer, som vi har aftalt.  Og så skal vi i det hele taget sikre, at vi lever op til outsourcing- og systemrevisionsbekendtgørelserne.”

Flemming Eilgaard påpeger imidlertid, at den seneste tids ransomware-angreb har demonstreret, at cloudteknologierne ikke bare er mere effektive værktøjer, men – i nogle situationer – også bliver hurtigere sikret imod ondsindet kode.

”For to-tre år siden blev vi mødt med ’det er ikke sikkert nok’, når vi diskuterede cloudteknologier i sektoren. Nu er det til tider omvendt, for i forhold til ransomware og lignende kan en gigant som Microsoft ofte reagere og lukke huller hurtigere i skyen, end vi kan i vores egne ’on premise’-løsninger,” forklarer Flemming Eilgaard.

logo