Fredag er kagedag i BEC - nogle gange med cookies. Ofte brunsviger og drømmekage. Men kun hvis du arbejder her.

Her på hjemmesiden bruger vi og tredjeparter også cookies - til statistik, til at huske indstillinger og den slags.

Job i BEC Cookies Luk

ImageForSharing
23-08-2017

BEC vil gøre compliance til en ’superfed brugeroplevelse’

Digital Investeringsguide er BEC’s nye løsning til effektiv investeringsrådgivning. Løsningen er designet til at gøre investeringsrådgivning og MiFID II-compliance enkel, effektiv og brugervenlig for både kunder og pengeinstitutter.




Når de nye MiFID II-regler træder i kraft i januar 2018, vil BEC-pengeinstitutter ikke skulle nøjes med at være compliant. Pengeinstitutterne vil få et nytænkt og meget mere effektivt redskab til god og brugervenlig investeringsrådgivning.
 
”Investeringskunder i BEC-pengeinstitutter må ikke opleve MiFID II som endnu en stak pligt-papirnusseri. Investorerne skal tydeligt se det kvalitetsløft i rådgivningen og investorbeskyttelsen, som er intentionen i de nye regler. Vi skal understøtte et enkelt, intuitivt samarbejde med bankens rådgiver – og det skal ske præcis så digitalt eller analogt, som den enkelte investor har brug for,” fortæller Kim Bastholm, der er udviklingschef for Capital Markets i BEC.

Compliance skal give værdi til investorerne
MiFID II medfører, at pengeinstitutter fremover skal indsamle og opbevare langt større mængder af data om kunderne, investeringsprodukterne og investeringsrådgivernes kompetencer: Pengeinstitutterne skal vide mere om deres kunder, og kunderne skal vide mere om pengeinstitutterne og produkterne.

”BEC-pengeinstitutterne har sagt til os, at de ikke blot vil leve op til lovens bogstav. De vil give deres kunder værdi af de ekstra informationer, som pengeinstitutterne fremover har pligt til at indsamle fra kunderne, ved at udnytte disse data til at give endnu bedre, mere individualiseret og mere digitaliseret rådgivning, end reguleringen kræver,” siger Kim Bastholm.
 
Stærk business case i selvbetjening
BEC’s Digital Investeringsguide vil give investoren mulighed for at tage sit eget ’investorkørekort’, opbygge en personlig investeringsprofil, modtage en individuel investeringsanbefaling og indgå en investeringsaftale digitalt. Det hele kan ske enten 100 procent selvbetjent via netbanken – eller ved at starte selv og tage det sidste sammen med en rådgiver.

BEC forventer, at pengeinstitutterne vil spare rådgivningstimer, samtidig med at deres kunder får en bedre oplevelse i den nye Digital Investeringsguide.

”Fordi vi har fokus på en superfed brugeroplevelse, vil investorerne kunne selvbetjene sig helt eller delvist, og pengeinstitutterne vil kunne fokusere personlig rådgivning, hvor den giver størst værdi. Det giver pengeinstitutterne en meget klar business case med en tilbagebetalingstid på løsningen på under et år,” forklarer Kim Bastholm og nævner, at løsningen også vil tilbyde investorerne automatisk at trække data om deres privatøkonomi direkte fra SKAT.

”Som investor vil jeg gerne kunne sidde i ro derhjemme, bruge mindst mulig tid på at indtaste data og i stedet fokusere på at blive klogere på min risikoevne, risikovilje og investeringsprofil. Når jeg så kommer til et punkt, hvor jeg gerne vil have min investeringsrådgiver med indover, vil jeg gerne fortsætte gnidningsfrit i samme brugervenlige digitale univers, uanset om det sker over Skype eller over en kop kaffe i banken,” forklarer Kim Bastholm.
 
Nytænkt design som brugerne vil have det
Investeringsmedarbejdere fra Handelsbanken, Nykredit og Spar Nord er dybt involveret i de agile udviklingsteams i BEC, som bygger den nye Digital Investeringsguide, for at sikre, at løsningen møder hverdagens behov bedst muligt.

“På trods af de bedste intentioner kommer vi dog også hurtigt til at se løsningen fra bankens side og ud mod kunden,” fortæller projektdeltager Esben Bøgeholdt Kæmpegaard, der er chef for formueprodukter i Handelsbanken:

”Derfor har vi også fået hjælp fra eksterne adfærdsdesignere til at vende det billede, så vi forstår kunderejsen og har designet løsningen fra kundens ståsted. Processerne er blevet meget mere smidige og har fået et bedre flow for både rådgivere og kunder, fordi vi har arbejdet så intenst med designet,” forklarer Esben Bøgeholdt Kæmpegaard.

BEC’s Kim Bastholm forklarer, at den nye løsning bliver brugertestet grundigt:

”Indhold, forløb og sprog er designet sådan, at også kunder uden investeringserfaring skal opleve, at guiden er lettilgængelig og giver dem en bedre indsigt i, hvordan de investerer fornuftigt og inden for deres egne økonomiske rammer og risikovilje. Derfor har vi i flere omgange testet løsningen på investeringskunder og tilpasset efter deres feedback.”
 
Ny løsning digitaliserer kontrolprocedurer
Digital Investeringsguide er bygget til pengeinstitutter, der arbejder med kvalitetsrådgivning under fuldt rådgivningsansvar – i modsætning til mange andre netbaserede investeringsværktøjer, der bevidst arbejder uden om rådgivningsansvar.

Som del af løsningen automatiserer BEC også pengeinstitutternes kontrol med, hvilke investeringsprodukter der er egnede for den enkelte kunde og skal kunne købes i netbanken – og hvilke der kræver personlige rådgivere med bestemte certificeringsniveauer.

Systemet vil desuden forebygge ansvarspådragende, menneskelige fejl ved at advare investeringsrådgivere, hvis de forsøger at arbejde med investeringsprodukter, som de ikke er certificeret til at rådgive om.
 
BEC forventer at sætte den nye Digital Investeringsguide i drift i november, så alle BEC-pengeinstitutter vil være compliant – og mere til – allerede fra første dag, når MiFID II træder i kraft.

Del denne side på ...